Papiery fineART

Dostępne podłoża…

 

Hahnemuhle Photo Rag – zgodnie z opisem producenta – jest najczęściej wybieranym przez fotografów papierem do tworzenia wysokiej jakości fine-artowych wydruków fotograficznych. Delikatna, gładka powierzchnia Photo Rag gwarantuje wszechstronne zastosowanie dla kolorowych i czarno-białych wydruków. Papier idealnie odtwarza głębie kolorów. Kompatybilny z tuszami wodnymi oraz pigmentowymi.
Niestety ten papier nie nadaje się naszym zdaniem do wydruków które będą oglądanie bezpośrednio, czyli nie naklejonych na piankę. Jest dość cienki (188gsm) i może być podatny na wykrzywianie. Są dwie inne wersje – 308gsm i 500gsm, ale nie są dostępne „od reki” w pracowni. Mogą być sprowadzone na specjalne zamówienie. Natomiast naklejony na piankę i powieszony na ścianie prezentuje się przepięknie. Gamut barwny zapewnia wspaniałe kolory. Jak wszystkie papiery niepowlekane typu fineART, bardzo delikatnie przenosi kontrasty, ale jednocześnie sprawia wrażenie trójwymiarowości. Kolor naturalny, nie jest sztucznie odbielany. Tym bardziej miły w odbiorze. Powierzchnia papieru jest gładka. Nie ma mocno widocznej struktury.

 

 

Decor Etching – naturalny biały, niepowlekany papier fineART. Podobnie jak inne papiery niepowlekane sprawia wrażenie papieru kartonowego (taki jak z bloku kreślarskiego). Decor Etching to papier o grubości 210gsm. Pozornie niewielka różnica między Photo rag, ale przy wzięciu w dłonie różnica wydaje się ogromna. Bardzo sztywny papier. Niechętnie się wygina, raczej przy mocniejszym naprężaniu będzie się załamywał. Zdecydowanie może być oglądany bezpośrednio (bez podklejania), ale powinien być przechowywany na płasko. W przypadku trzymania większej ilości wydruków jeden na drugim zaleca się przekładanie ich pergaminem. Jak większość papierów fineART, tak i ten jest podatny na zarysowania. Jeśli chodzi o kolory i tonacje – profil barwny niemalże pokrywa się z profilem Photo rag. W niektórych miejscach jest nieco szerszy, ale w zasadzie odbiór zdjęcia na obu papierach jest bardzo zbliżony. Naturalny kolor papieru bardzo przyjemny dla oka, szczególnie jeśli zachowamy podstawową czynność przy drukowaniu na fineART czyli damy zdjęciu „oddychać”. Oznacza to, że zdjęcie nie powinno wypełniać całej powierzchni wydruku, ale wokół zadrukowanej części powinna być spora biała przestrzeń.

 

 

Radiant White – kolejny papier fine-art. Ten jest podobny do pozostałych a jednak bardzo różny. Papier niepowlekany o bardzo delikatnej strukturze. Naturalny biały i doskonały jakościowo – 100% bawełniany. Trzymany w dłoniach zapewnia wspaniały odbiór. Papier jest bardzo gruby i solidny – 270gsm. Spokojnie można go oglądać bezpośrednio. Może być trzymany jako pojedyncze wydruki. Należy jednak pamiętać, że wysokiej klasy papiery fineART są dość podatne na uszkodzenia. Trzeba zadbać, by nie ulegał rysowaniu. Pięknie prezentuje się również powieszony na ścianie. Nie odbija światła a struktura zapewnia odczucie trójwymiarowości wydruku.

 

 

 Photo White – ten papier również posiada bardzo delikatną strukturę. Nie jest bawełniany jak radiant i jest nieco bielszy. Taka sama wspaniała grubość 270 gsm.  Zastosowanie podobne jak papieru radiant. Z racji swojej większej bieli polecany do zdjęć czarno białych. Nieco inna struktura papieru, mniej ziarnista, bardziej gładka i podłużna. Ten papier również może być oglądany bezpośrednio jak i powieszony na ścianie. Trzeba pamiętać o ochronie powierzchni przed zarysowaniami. Gamut barwny szeroki. Reprodukcja kolorów na najwyższym poziomie. Biel papieru doskonale wpisująca się w klimat jasnych i sterylnych pomieszczeń w minimalistycznym stylu.

 

 

Enhanced Matte – fabryczny papier marki Epson. Doskonale współpracuje z naszą maszyną. Bardzo ciekawy i naszym zdaniem fajny papier do rozpoczęcia przygody z wydrukami o najwyższej jakości. Bardzo dobry odwzorowanie kolorów. Jest to papier matowy – podobnie jak pozostałe papiery. Grubość 192gsm nadaje się do wydruków oglądanych bezpośrednio, ale zdecydowanie polecamy naklejać na piankę. Papier bardziej elastyczny niż poprzednie. Nie załamuje się tak łatwo jak grube i sztywne podłoża fineART. Naturalnie biały, ładny (nie wpada w niebieski odcień). Nadaje się zarówno do wydruków kolorowych jak i czarno białych. Polecamy go do zdjęć, które jakościowo mogą być niewystarczające dla drogich papierów. Gładka powierzchnia bardzo dobrze oddaje detal. Papier nie odbija światła i doskonale prezentuje się eksponowany na ścianie. Wśród wielu zalet ma też tę, która z punktu widzenia wielu osób ma duże znaczenie – jest dość tani. Dzięki temu można się cieszyć wydrukiem bardzo zbliżonym do wydruku na papierze fineART za przystępną cenę.

 

 

Baryta – to całkowicie inny papier od wszystkich opisanych powyżej. To jedyny papier błyszczący w naszej ofercie fineART. Jasny biały i fantastyczny w dotyku papier nabłyszczony w szczególny sposób. Patrząc na papier odnosi się wrażenie, że jest to matowy papier powleczony bardzo cienką warstwą bezbarwnego lakieru. Nie jest to papier błyszczący w takim powszechnym rozumieniu, np. taki jak z maszyny LAB. To zupełnie coś innego. Papier niezwykle gruby – 300gsm. Wspaniale nadaje się do oglądania bezpośrednio, pod warunkiem posiadania białych bawełnianych rękawiczek. Gamut barwny szeroki. Piękne kontrasty, wspaniałe, głębokie wysycone kolory. Doskonale nadaje się do czarno-białych portretów o wysokim kontraście. Świetny również do zdjęć, gdzie podstawowe znaczenie ma kolor, np. do zdjęć koncertowych. Błyszcząca lakierowana powierzchnia w największym stopniu oddaje ostrość i detal. Polecamy do wnętrz, które nie są mocno nasłonecznione i naświetlone. Wspaniale prezentuje się raczej w ciemnych, klimatycznych pomieszczeniach sprawiając dużą przyjemność z oglądania w ciekawym, stonowanym świetle. Dla uwidocznienia – papier dla fana muzyki jazz, który ma pomieszczenie urządzone w stylu mrocznych klimatów jazzowych klubów Nowego Jorku, z sączącą się z głośników wykwintną muzyką i jednoczesnym obcowaniem ze zdjęciami z koncertu muzyków, którzy ją wykonują…